Direktlänk till inlägg 28 januari 2011
Lägenhets-bygget kommer imorgon. ConstrainFloorElevation tog för mycket plats.
Det här fusket jag hade tänkt att skriva om nu är ett jättebra fusk om man gillar att bygga lite olika nivåer i sina hus!
Med ConstrainFloorElevation False så kan man nämligen skapa sådana mycket enkelt.
Det hade jag tänkt att visa med mitt lilla test-hus här.
1. Jag börjar med att gå in på en tom tomt där jag vill skapa mitt hus.
2. Sen bygger jag en plattform, en grund, så stor som man vill. Men jag bygger en som är 3x4 eftersom jag bara ska visa.
3. Jag bygger väggar runt plattformen (ovanpå).
4. Jag bygger en vägg bredvid det jag byggde tidigare. Observera att denna står direkt på marken och inte på någon plattform eller grund! Jag bygger även golv ovanpå den väggen jag precis byggde. Som bilden visar.
Nu skriver jag in fusket: ConstrainFloorElevation False.
5. Sen tar jag vanliga "platta till mark"-verktyget och drar ifrån golvet på plattformen mot golvet som jag byggde på väggen utan plattform.
6. Väggen hamnar då i samma höjd som grunden som ni kan se här på bilden ovan.
7. Jag fortsätter på väggen som jag hade placerat på marken, som är som en liten extra grund. På mina bilder här så ser det lite krångligt ut med olika höjd och så - men om ni ska bygga såhär så rekommenderar jag att första gången göra såhär i massa fyrkanter i princip till ni lär er hur det fungerar. Det tog jättelång tid för mig att lära mig. I alla fall så ser ni på bilderna att jag bygger ihop väggen med grunden jag byggde allra först.
8. När jag sen går upp och tittar så är golvet väldigt knöligt. Det ändrar ni till på samma sätt som i steg 5. Med "platta-till-marken"-verktyget som ni drar över golvet från plattformen mot golvet som är knöligt så att det blir rakt och fint.
9. Ta sedan bort golvet som saknar plattform och behåll det som har plattform under sig.
10. Gå så långt ner du kan komma och ta bort en bit ifrån Vägg-grunden. Här kan du tex. placera en dörr.
11. Bygg tillbaka det du just tog bort medan du fortfarande är på våningen längst ned. Då ser det ut såhär konstigt. Det är ingen fara, det ska göra det.
12. Du plattar enkelt ut det genom att dra golv över alltihopa. Börja bakifrån (över plattformen/grunden) och dra framåt.
15. Sätt en trappa från plattformen/grunden ned till området där dörren är så de kan vara på båda ställena.
16. Fixa utsidan på huset.
17. Och sedan insidan så har du skapat dig en plattform inomhus!
- Glöm inte att stänga av fusket efter du använt det klart: ConstrainFloorElevation True.
När mitt visningshus var färdigt såg det ut såhär med ännu en plattform högre upp mot ett stjärnteleskop. Jag fixade även ett takfönster:
Lite saker jag gjort tidigare:
Hej! Thesimsblogg har funnits ett bra tag nu och saker har förändrats sedan starten. Sidan har fortfarande en del besökare, därför behövs det här inlägget. Thesimsblogg kommer att bli SanneSims.com. Guider och tips kommer att finnas d...
Den här sidan kommer att bytas ut mot min nya med adressen som står här ovan. Den nya sidan kommer att lanseras inom kort. Håll koll! Mer information.
SanneSims
Antal besökare här just nu:
Jag heter Crussidull på The Sims 3 Community, bli gärna vän med mig där! :)
Går även att följa med Bloglovin'
Håll dig alltid uppdaterad, dröm om The Sims och gå med i vårat egna lilla svenska Sims- Community genom att gilla TheSimsBlogg på Facebook!
Klicka på Tummen för att Gilla.
Eeeheheh, finns ingen tumme. Klicka här.
Jag hjälper dig gärna om du har problem med The Sims.
Men tänk på:
1. Du får ditt svar skickat via mail om du anger mailadress. På så sätt vet du precis när din fråga har besvarats. Svaret och frågan kommer ändå att publiceras i listan med frågor om du inte anger annat i frågan.
2. Jag kan inte alltid garantera hjälp eller svar, speciellt när spelen inte vill starta eller att de krashar - då detta kan bero på flera faktorer.
3. Sök i bloggen efter svar innan du frågar. Använd sökrutan.
4. Löjliga frågor eller spam kommer att tas bort.
5. Skicka endast samma fråga en gång.
6. Jag ger INTE ut några registreringskoder eller produktnycklar.
7. Vissa frågor kan ta längre tid för mig att svara på än andra och det betyder att jag ändrar lite i frågeordningen ibland.
8. Har du frågor om The Sims Medeltiden? Klicka här.
Allt detta är för att jag ska kunna svara på fler frågor dagligen och för att ni enkelt ska kunna finna era svar.
Många frågor ställs under en dag, ca 8 st. Ha detta i tanken när du ställer din fråga.
/Sanne
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | ||||||||
3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 |
9 |
|||
10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 |
16 | |||
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
|||
24 | 25 |
26 | 27 |
28 | 29 |
30 | |||
31 | |||||||||
|
Alla bilder (om inte annat anges) här på bloggen har jag själv fotat i mitt spel, även alla texter (om inget annat anges) har jag skrivit själv. Detta betyder att man inte får kopiera bilder eller texter från bloggen utan mitt medgivande.
The Sims, The Sims diamantdesign och The Sims-logotypen är varumärken som tillhör Electronic Arts Inc.