Direktlänk till inlägg 3 juni 2011

Tema: Jobb - Yrken

Av SanneSims, theSIMSblogg - 3 juni 2011 20:13

Yrken

- Samtliga spel -


Ett yrke är ett jobb i The Sims 3 där du aktivt arbetar tillsammans med din sim. Att kunna utnyttja dessa yrkes-lägen så krävs expansionspaketet Drömjobb, för Barnpassare så krävs expansionpaketet Leva Livet.


Arkitekt

Arkitekten bygger om i andra simmars hus! Ett perfekt yrke om man vill ändra om lite i kvarteret. Andra simmar anlitar din arkitekt-sim och berättar vad de vill ha omgjort i sitt hem och vad som ska ingå i ombyggnaden, du blir betalad per jobb efter hur bra du gör det. Men du får även ett fast arvode per vecka som följer enligt schema:

     Nivå          Fast arvode per vecka     
1272 §
2336 §
3400 §
4560 §
5584 §
6800 §
71,120 §
81,440 §
91,520 §
102,480 §

Den färdigheten din sim behöver kunna för att avancera i denna karriär är målning. Måla med din sim vid det speciella ritbordet som följer med Drömjobb för att kunna "Skissa Arkitektur" och få bättre arbetsbetyg. Ta bilder på färdiga arbeten och stoppa i din portfolio, denna ger dig fler jobb beroende på hur bra du lyckats med tidigare arbeten. Din sim har alltid samma arbetssvecka; Mån-Fre 08:00-18:00, dock varierar antalet ombyggnationer från dag till dag.


Att sätta in plantor och mattor i dina ombyggnationer kommer ge dig högre chanser att få bra betyg av arbetsgivaren. Att diskutera ombyggnationen innan du bygger om med simmen som vill ha den ger också högre chanser för lyckad ombyggnad, ta reda på dennes egenskaper och anpassa ombyggnaden därefter. Tex. en väldigt bra dator till ett Datorsnille, skön soffa till en Soffpotatis och mycket böcker till en Bokmal.


Barnpassare

Gillar din sim barn, eller har den egna barn att ta hand om och får sitta hemma hela dagarna? Passa på att denna tid ta åt dig andra barn i kvarteret för att tjäna lite extra simdaler! I detta yrke finns det endast 5 nivåer och antalet barn din sim får ta hand om varierar beroende på vilken nivå din sim ligger på.

Nivå 1: 2 småbarn

Nivå 2: 3 småbarn

Nivå 3: 4 småbarn

Nivå 4: 4 småbarn och ett barn

Nivå 5: 2 småbarn och 4 barn

Småbarnen lämnas av hemma hos dig på morgonen och du tar hand om dem och deras behov under dagen tills de kommer och blir hämtade. När du avancerat inom yrket och får hem barn till dig så kommer dessa efter de slutat skolan, du får då hjälpa de här barnen med bl.a läxorna. Din sim jobbar Mån-Fre mellan 8:00-18:00.


Brandman

Gör din sim till brandman eller brandkvinna och rädda simmar i nöd i din stad! Att hjälpa till vid katastrofer och släcka bränder är en sim-brandmans främsta uppgifter. För att kunna utföra dessa bra så krävs det en bra atletisk färdighet. Men din sim behöver också vara händig för att kunna uppgradera brandlarmet och brandbilen på brandstationen.

Det är på brandstationen din sim spenderar sin tid när den inte är ute på uppdrag. På brandstationen finns alla nödvändigheter för ett normalt leverne; sängar, toaletter, underhållning samt kök för matlagning. Din sims' arbetsvecka är  Mån-Fre 09:00-17:00. Arvode per vecka enligt följande schema:

     Nivå          Fast arvode per vecka     
1276 §
2340 §
3400 §
4520 §
5640 §
6840 §
71,132 §
81,480 §
91,840 §
102,480 §

Förutom att kunna färdigheterna händighet och atletisk så förbättras även arbetsbetyget av ett bra förhållande till dina arbetskamrater. Ditt arbetsbetyg förbättras mest utav hur du presterar vid de uppgifter du får medan du jobbar; släcka småbränder, släcka stora bränder, hantera katastofer, rädda simmar.

När du är ute för att släcka en brand kan din sim inte fatta eld så länge denna har brandmanskläderna på dig, så var inte orolig!


Detektiv

Några spännande fall idag Sherlock? Har din sim alltid misstänkt att de pågår lite misstänksamma aktiviteter i kvarteret? Bli dektektiv och lös dessa fall proffesionellt för pengar! Du blir befodrad beroende på hur du löser fall och hur bra den är inom den logiska färdigheten. Din sim jobbar fria arbetstider med att lösa sina fall, men slacka inte av för det, det är endast färdiguppklarade fall som leder till befodring inom yrket. Din sim tjänar per nivå och vecka enligt följande;

     Nivå          Fast arvode per vecka     
1275 §
2340 §
3400 §
4525 §
5650 §
6850 §
71,125 §
81,475 §
91,850 §
102,475 §

Din sim kommer att få lite gratisprylar medan han klättrar upp bland nivåerna inom detta yrket; bland annat bil och förbättrad detektivutrustning som fingeravtrycksläsare! Om din detektiv inte har några fall att lösa för tillfället eller bara behöver lite extra klirr i kassan kan denne gå till polisstationen och utföra lite lågavlönat polisarbete.

Spökjägare

Inget yrke för rädda simmer det här inte, men phuu vilket spännande yrke! Din sim kommer att träffa, utöver den din sim anlitas av, en massa olika spöken och andar. De olika andarna har olika färg beroende på sinneslag. Dessa olika andar finns;

     Färg          Sinnelslag     
LjustSnällt
VittVänligt
BlåttVilsen
GröntAvundsjukt
OrangeVredgat
RöttOndt

Spökena som din sim fångar in har färg efter dödsorsak;

              Färg                            Dödsorsak                 Övrigt     
Vitt, sprakandeHög ålder 
Blått, vattnigtDrunknat 
Ljusgult, blixtrarElchock 
Rött, flammigtEld 
Lila, molnigtHunger 
Gråsvart, sandigtMumiens förbannelseKräver Destination Världen

Rödorange, lite svart

MeteorKräver Drömjobb
Högrött, lite svartTörstGäller vampyrer

Utöver dessa spöken och andar finns också polstergaistar som är paranormal aktivitet som sitter i möbler. När din sim är ute efter att fånga spöken kan denna använda sociala interaktioner mot dessa, till och med bli kära i dem! Men kom ihåg en sak, de är döda och kan inte komma tillbaka till livet. Din sim samlar även på sig andar som den fångat in, dessa kan du förvara i ditt hem eller sälja på forskningsinstitutet mot en summa beroende på ande och ålder.

Din sim jobbar när den får uppdrag, dessa kan hamna på vilken dag som helst och oftast kvälls- nattid. Avvikelser i simdaltjänande är då din sim får lite extra för utfört arbete, annars gäller det fasta arvodet per vecka enligt följande:

     Nivå          Fast arvode per vecka     
1280 §
2344 §
3400 §
4520 §
5640 §
6840 §
71,144 §
81,480 §
91,840 §
102,480 §

Stylist

När en sim är modeintresserad är det kanske dags att överväga att göra denne till en stylist för att kunna styla om andra simmar? Blir din sim en känd stylist så kommer andra simmar i kvarteret att ta efter modelejonet och klä sig precis som du! För att lyckas som stylist behöver man kunna färdigheten målning, att ha lite karisma underlättar då det är större chans att klara makeovers när din sim är lite bekant med simmen som ska få makeovern. Anpassa looker efter sinnesstämning och styla om kvarteret enligt dina mått!


Stylister jobbar på salongen till en början Tis-Lör 09:00-17:00, men när din sim blir bättre i sitt yrke så kommer denne att köra runt lite i kvarteret och styla om simmar i deras hem. Arvode per vecka enligt följande:

     Nivå          Fast arvode per vecka      
1182 §
2240 §
3298 §
4444 §
5458 §
6700 §
7984 §
81,310 §
91,352 §
102,306 §

För att göra en lyckad makeover se till att lära känna simmen lite samt att arbetserfarenhet kommer att underlätta för din sim genom yrkets gång, ju fler makeovers din sim har i bagaget ju större chans är det att du blir anlitad och gör en lyckad makeover. 


För att arbeta hemifrån så krävs det att du har den utrustningen som behövs, du hittar den i köpkatalogen under Färdighetsföremålen, makeover-speglar. Under tiden när du blir befodrar kommer du också att låsa upp nya exklusiva kläder och frisyrer att pryda kvarterets simmar med! 

 
 
Rebecca

Rebecca

3 juni 2011 22:11

Hur blir man barnpassare? :O

http://www.rebeccafahlgren.wordpress.com

 
Ingen bild

fanny

3 juni 2011 22:15

man blir så inspirerad och sugen på att spela sims när man läser din blogg! :)

 
Karolina

Karolina

3 juni 2011 22:23

Tänkte bara tipsa om sidan edenstyle.it som skriver mycket om sims 3 och nu har dom skrivit om the sims 3 pets Så kolla in det :)

http://mylifes.bloggplatsen.se

 
TheSims3 - Hilda

TheSims3 - Hilda

4 juni 2011 00:25

Åh, jag vill också bli barnpassare! :)
Förresten, vad kostar Leva Livet? :)

http://www.bloggenomsimstre.bloggplatsen.se

 
Amelia

Amelia

4 juni 2011 00:34

När min sim var detektiv så fick hon så fåniga fall: 1. Fallet med det stulna munvattnet.
2. Fallet med tomtesparkaren.
3. Fallet med den stulna smörgåsen.
Jag som hade väntat mig aningen mer spännande fall. När jag läste vad som stod om fallet med munvattnet så kunde jag inte låta bli att skratta!:D

http://Simblogg.bloggplatsen.se

 
Maria

Maria

4 juni 2011 08:12

Wow vilken bra fakta!Tack Linnea! :D

http://www.simsfamiljer.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

alice

4 juni 2011 09:02

Guud vad kul!! Jag vill också ha Lev livet!!

 
Ingen bild

alice

4 juni 2011 09:03

Leva*

 
Meee

Meee

4 juni 2011 10:32

Hej vart klickar man när man ska söka till jobbet barnvackt?

http://panfutombeibo.blogg.se

 
Tilda

Tilda

13 juni 2011 09:04

hur blir man hembiträde eller barnvakt??????

http://thesimsblogg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

emelie

25 juni 2011 17:15

Hur blir man barnvakt? :o

 
Amelia

Amelia

25 juni 2011 19:36

Emelie: man blir barnvakt genom att klicka på tidningen eller datorn och väljer "hitta yrke" och där finns alternativet barnpassare/barnvakt! Sedan är det bara att godkänna karriären, barnvakter jobbar hemma hela tiden! De går inte hem till barnen i kvarteret, utan barnen kommer hem till din sim istället.

http://Simblogg.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

25 juni 2011 19:48

Hej! Jag har hört att man kan jobba på dagis i Leva Livet är det sant?? Hörde det för 2 veckor sen.

http://lenaali.blogspot.com

 
Moa

Moa

30 maj 2012 17:21

Kan man vara fotograf i Drömjobb/Husdjur 3?

http://tisstass.blogg.se

 
Agnes

Agnes

18 mars 2013 19:58

Vet du om man kan ge upp ett fall som detektiv och man inte vet hur man ska göra?

http://www.agnuspagnus.blogg.se

 
Bullen

Bullen

24 juni 2014 23:09

Jag köpte Leva livet idag! Ska inviga det snart! är heltänd på barnpassare!♥

http://ingen

 
Ingen bild

madeleine

2 januari 2015 21:03

hej, tack vare dig så vet jag vilket packet jag ska köpa om jag vill vara en barnvakt! tack så mycket!

 
Ingen bild

Felicia

6 februari 2016 16:40

Hej! Jag har precis köpt drömjobb i Sims 3 och jag undrar ifall man kan vara barnvakt eller barnpassare? Tacksam för svar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av SanneSims, theSIMSblogg - 11 september 2020 08:35

Hej!   Thesimsblogg har funnits ett bra tag nu och saker har förändrats sedan starten. Sidan har fortfarande en del besökare, därför behövs det här inlägget.    Thesimsblogg kommer att bli SanneSims.com.  Guider och tips kommer att finnas d...

Av SanneSims, theSIMSblogg - 4 september 2020 13:33

Genom funktionen "Min historia" när man skapar en Sim i The Sims 4 så kan man lite slumpartat (inte riktigt) få ut färdigheter, egenskaper och startkapital till en Sim eller ett hushåll. Detta gör det lättare för oss att skapa den simmen vi har i tan...

Av SanneSims, theSIMSblogg - 3 september 2020 12:00

Varje gång jag startar Origin möts jag av nya uppdateringar. Inte nog med det, om jag klickar uppdatera i den pop-up-rutan som dyker upp och väljer att uppdatera den vägen så funkar det inte. Origin stängs bara ner. Jag får då starta upp igen och try...

Av SanneSims, theSIMSblogg - 31 augusti 2020 10:11


Hej, igen.   Jag går igenom allt som ligger. Alla frågor, alla kommentarer och så alla icke godkända gästboksinlägg.  Så 8 år senare, jag har bytt headern och jag gratulerar Fanta! Hoppas att du inte tog alltför illa upp av att min header låg k...

Av SanneSims, theSIMSblogg - 30 augusti 2020 10:00


Hej!   Dom som har mig som vän på Sims 3 communityn kan gå in och se mina egenskaper. Där har jag valt "tankspridd". Frågan är om man kan vara så tankspridd att man skapar en blogg om ett spel som blir omtyckt och som är som mest omtyckt av en sj...

Den här sidan kommer att bytas ut mot min nya med adressen som står här ovan. Den nya sidan kommer att lanseras inom kort. Håll koll! Mer information.

 

  

SanneSims

Presentation


Jag som driver denna blogg är en Sims-fanatiker! Kort sagt.. ;)

En liten fråga..:

Vilket spelar du mest?
 The Sims
 The Sims 2
 The Sims 3
 The Sims 4
 Jag växlar mellan 4an och 3an
 Jag spelar inte och har aldrig spelat
 Jag har slutat spela, den här sidan behövs inte!

Translate!

 

 

Antal besökare här just nu:


Jag heter Crussidull på The Sims 3 Community, bli gärna vän med mig där! :)

            (http://thesims3.com)

 

Går även att följa med Bloglovin'

bloglovin

 

   Håll dig alltid uppdaterad, dröm om The Sims och gå med i   vårat egna lilla svenska Sims-       Community genom att gilla       TheSimsBlogg på Facebook!

 

Klicka på Tummen för att Gilla.

 

Eeeheheh, finns ingen tumme. Klicka här.

Fråga mig om The Sims!

Jag hjälper dig gärna om du har problem med The Sims.

Men tänk på:

1. Du får ditt svar skickat via mail om du anger mailadress. På så sätt vet du precis när din fråga har besvarats. Svaret och frågan kommer ändå att publiceras i listan med frågor om du inte anger annat i frågan.

2. Jag kan inte alltid garantera hjälp eller svar, speciellt när spelen inte vill starta eller att de krashar - då detta kan bero på flera faktorer.

3. Sök i bloggen efter svar innan du frågar. Använd sökrutan.

4. Löjliga frågor eller spam kommer att tas bort.

5. Skicka endast samma fråga en gång.

6. Jag ger INTE ut några registreringskoder eller produktnycklar.
7. Vissa frågor kan ta längre tid för mig att svara på än andra och det betyder att jag ändrar lite i frågeordningen ibland.

 

8. Har du frågor om The Sims Medeltiden? Klicka här.

 

Allt detta är för att jag ska kunna svara på fler frågor dagligen och för att ni enkelt ska kunna finna era svar.

Många frågor ställs under en dag, ca 8 st. Ha detta i tanken när du ställer din fråga.

                                   /Sanne

1 194 besvarade frågor

Sök i Bloggen

Det senaste!

Historier / Legacies

Nya presentationsbilder till Historierna är under konstruktion!

 

 

.
 

.

 

 

SIMS-gäster

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7
8
9 10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Kategorier

Tidigare skrivet

Lämna ett avtryck!

Nerladdningssidor

Alla bilder (om inte annat anges) här på bloggen har jag själv fotat i mitt spel, även alla texter (om inget annat anges) har jag skrivit själv. Detta betyder att man inte får kopiera bilder eller texter från bloggen utan mitt medgivande.

 

The Sims, The Sims diamantdesign och The Sims-logotypen är varumärken som tillhör Electronic Arts Inc.

 


Ovido - Quiz & Flashcards