Alla inlägg under juli 2011

Av SanneSims, theSIMSblogg - 31 juli 2011 20:40

Nu har jag satt mina fötter än en gång på bekant mark. Med rätt doft av närhet till saltvatten, fuktig värme och garanterad flugfri miljö så är jag hemma igen - och tro mig jag har saknat det!


Jag har saknat min säng, min TV, mitt egna utrymmme, min blogg. Till och med mitt arbete! Men er mest.



Skulle vilja börja blogga till tusen redan idag, men får nöja mig med att gå igenom alla frågor som ligger och väntar mig, kommentarerna som publicerats medan jag varit borta och kategorisera in inläggen som kommit i FAQ'et eftersom jobbet nalkas tidigt imorgon bitti.


But - I'm back.

Av SanneSims, theSIMSblogg - 31 juli 2011 10:15

Tips & Trix

- SPA-byggnaden -



SPA-byggnaden i ditt kvarter är ett spännande tillhåll där simdaler kan flyga till höger och vänster utan att man knappt märker av det. Unna din sim lite lyx och skicka iväg den till detta underbara kaninhål (kaninhål kallas de ställen i spelet där man inte kan följa med simmen in i byggnaden).

Behandlingar
Det finns många olika behandligar och många olika prisklasser. De dyrare behandlingarna ger positiva humöreffekter som varar längre.

Massage
Välj mellan Snabb Shiatsu Massage (50§), Avslappnande Svensk Massage (250§) eller Djupverkande Massage (500§). Massage är även bra för simmar som är ömma i kroppen av antingen graviditet eller för hård träning, skicka dem till SPA't så försvinner deras spänningar i kroppen.

Ansikte
Välj mellan Minibehandling (50§), Lermask (200§) eller Sjögräsmask (500§). Din sim kommer får längre positiv humöreffekt beroende på hur mycket den vill lägga på sin behandling.  

Salongen
Skaffa en Manikyr (25§), en Pedikyr (50§) eller en Pedikyr med blötläggande bad (100§). 

Paket
Paket gör så att alla behovsmätare stiger medan simmarna är på SPA't och får sina paketbehandlingar. Ju mer du betalar ju längre varar ditt paket och behover går upp mer. Välj mellan Verklighetsflykt (1.000§), Avkopplande Möte (3.000§) eller Lugnande Frälsning (7.000§). 

Äga
Man kan köpa upp SPA-byggnaden så man äger antingen hela eller en del av den, då får man ta del av inkomsterna som rullar in. Men, det kostar sig en summa att köpa in som ägare eller delägare. Är man ensam ägare kan man dessutom byta namn på byggnaden och sparka anställda. 

Sammanfattning
För att sammanfatta vad SPA't egentligen är bra för så är det de positiva humöreffekterna som tillslut leder till mer Livslånga poäng för din sim att köpa bonus-föremål för!

Av SanneSims, theSIMSblogg - 29 juli 2011 10:15

Tips & Trix

- Adoption -


Simmar kan självklart adoptera barn likaväl som de kan få egna. Adoption kanske är att tänka på om:

- Dina simmar är för gamla för att få egna barn

- Dina simmar är homsexuella

- Eller bara för att det är trevligt att adoptera


Hur?

Adoptera gör du via att ringa ett samtal från din sim's telefon via tjänster till adoptionsservice. Det är helt gratis att adoptera simmar och man kan skaffa hur många adoptivbarn som helst, förutsatt att man har plats för dem hemma.


När?

En socialarbetare kommer dyka upp en snar framtid efter du ringt samtalet. Du kommer då få välja vilket kön och ålder det nya barnet ska ha. Ålderlägena du kan välja mellan är bebis-barn. Du får välja namn på ditt barn.


Känner igen mitt adoptiv-barn!

Känner du igen ditt adoptiv-barn säger du? Kanske för att du sett det i ditt kvarter? Barn som misskötes i ditt kvarter hamnar på banrhemmet som andra simmar adopterar ifrån, på så sätt finns det en chans att din simfamilj får ett barn som missköts från en annan familj i kvarteret eller vice versa.


Ledigt

Dina simmar som adopterar och jobbar kommer att få några dagar ledigt för att kunna spendera lite kvalitetstid med det nya barnet!

Av SanneSims, theSIMSblogg - 27 juli 2011 10:15

Tips & Trix

- Relationer -

Simmars nära och kära

Grundspelet


Simmar kan ha olika relationer till olika simmar, ännu en av de sakerna som gör spelet så unikt.


Främlingar och bekanta

Att vara främling med en annan sim i kvarteret är nästan som att inte känna den simmen alls. Mätaren som mäter hur bra din sim känner en annan sim är nästan precis på mitten, varken grön eller röd. Du kan själv välja vad du vill utveckla från det här förhållandet mellan simmarna - ska de bli vänner, fiender eller kanske romantiskt involverade? Beroende på vad du vill använder du dig utav olika sociala interkationer. Elaka om ni ska bli fiender, vänliga om ni vill bli vänner och vänliga som sedan övergår till romantiska om ni ska bli kära. Bekanta är även det en låg grad av hur bra din sim känner den andra, självklart kan även denna arbetas upp mot någonting bra (eller dåligt).


Vänner

En vän är något din sim alltid har nytta av! En vän är bra på många sätt, men framförallt som din sim's personliga umgänges-boost. Om du märker att din ensamma sim har låg umgänges-nivå kan du ju alltid bjuda över en vän - denna dyker alltid upp så länge den inte är upptagen eller om du ringer försent på dygnet. Om du hade ringt över en främling eller bekant är inte chansen så stor att de tittar förbi. Men man kan ju alltid ringa och småprata med dem, fast din sim får roligare när den ringer en vän. De vänner som blir "bästa vänner" med din sim är vänner som din sim behåller till döden skiljer dem åt - det är faktiskt sant.

Det finns olika grader av vänskap: vän, god vän, bästa vän, gammal vän och avlägsen vän. Vän är det lägsta, god vän kommer därefter. Bästa vän är det högsta din sim kan uppnå med en annan sim på vänskaplig basis. Tappar du kontakten med en vän blir den en avlägsen vän medan en gammal vän är en sim du känt och varit kompis med länge.


Fiende

Endast onda och elaka simmar njuter av att ha fiender. Men simmarna väljer inte alltid sina fiender, till exempel så står ex-partners till din nuvarande partner garanterat på fiendelistan. Men även en fiende kan arbetas upp till en vän med tillräckligt mycket vänlighet och jobb - men det tar tid och tålamod!


BFF

Endast två tonåringar kan bli BFF (Från engelskans Best Friends Forever: Bästa vänner för evigt). För att två tonåringar ska kunna uppnå den här graden av vänskap så måste de först vara Bästa Vänner och sedan upptäcka om de har en gemensam egenskap - endast då kan de bli BFF. En sådan vän är man bästa vän med resten av simmarnas liv, denna relationen sjunker inte.


Romantik

Som jag skrev ovan så kan dina simmar bli romantiskt involverade i princip med vilka simmar som helst! Arbeta upp relationen till vän först och dra den sedan därifrån mot det romantiska hållet, det är säkrare att dina romantiska närmanden fungerar om simmarna redan känner varandra bra och är vänner. Självklart kan man avsluta romanser, man gör antingen slut om man är flickvän/pojkvän, förlovade eller gifta. Är man endast På G räcker det med att säga till den andra simmen att man bara vill vara vänner. Men oavsett vilket sätt du avslutar en romans på så kommer mätaren att ta stryk. Svek slår hårdast (otrohet).


Familj

Familjemedlemmar har man alltid i sin relations-lista, oavsett om man känner dem eller inte - detta för att man ska kunna ta upp kontakten med avlägsna släktingar man inte visste fått tillskott till exempel. Familjemedlemmar som bor tillsammans höjer sin mätare jämtemot varandra i princip varje dag - vid middagen, vid TV'n, vid läxorna exc.


Ex

Ex är svåra att lita på och beräkna för dina simmar. Helt plötsligt kan de säga upp kontakten och bli jätteförbannade. I vissa fall vill de fortsätta vara romantiskt involverade med din sim och gör närmanden. Läskiga alltså!

Av SanneSims, theSIMSblogg - 25 juli 2011 10:45

Tips & Trix

- Budget och Lyx -

Simmars möbler och inrednings värde

Grundspelet


Budget och lyx är två väl-använda termer inom inredning och design. De flesta vet nog att det även finns olika prisklasser i The Sims 3. Här tänkte jag dra igenom vad som skiljer dessa åt i spelet!


Golv och väggar

När det gäller golv och väggar så har inte priset någon stor inverkan på miljö eller så när det gäller simmarna. Det blir nog mest du som lider av att golvet kanske är häftigt orange matchat med skrikigt rosa väggar, simmarna bryr sig inte så mycket om detta. Man skulle kunna säga att de är färgblinda!


Objekt

Så här kommer vi till den verkligt stora underrubriken, objekt. Vad skiljer soffan för 225§ från soffan för 1.200§?


Soffor, fotöljer och sängar

När det gäller soffor så finns det tre stycken olika kategorier som de kan ha olika höga poäng i - komfort, miljö och pris. Ju högre komfort ju bättre mår simmarna när de sitter i dem, och högre komfort får man med ett högre pris. Designade möbler som inte är fullt så dyra kan ha högre miljö-poäng än dyrare soffor, så på designade soffor måste inte priset påverka - men oftast är de dyraste sofforna "de snyggaste".


TV-apparater (och datorer)

TV-apparater får sitt pris satt av utseende, storlek, rolighet (underhållning) och antal kanaler. Den billigaste TV'n för 200§ går lätt sönder, har en underhållningsnivå på 3 och har två kanaler. Dessutom kommer den här TV'n att ge simmen som tittar på den negativa humöreffekten Grumlig bild - 15 humör.

Jämför detta med TV'n för 8.000§ där underhållningsnivån ligger på 8 och alla kanaler ingår! Dessutom kommer din sim få den positiva humöreffekten Klara Pixlar + 15 humör när den tittar på TV'n.


Bord, stolar, mattor, tavlor, skulpturer, bänkar, överskåp, dekor, gardiner, speglar, bokhyllor, skrivbord, lampor, växter  och garderober

När det gäller alla ovanstående saker så höjs priset succesivt med miljö-poängen. Den dyraste mattan har bäst miljöpoäng osv.


Matlagning

Ju bättre vitvaror, som kylskåp och spis, ju fortare kommer din sim kunna lära sig att laga mat. Har din sim tillräckligt bra utrustning så kan denne få humöreffekten Överlägsen utrustning + 30 humör när den är i köket. De bättre vitvarorna är också de dyraste.


Värdet sjunker

Ni har säkert märkt att värdet på era saker sjunker. Tex. köper man en stol för 400§ och sedan säljer den en vecka senare är den endast värd 290§?

Detta är för att begagnade, använda saker inte är lika mycket värda som sprillans nya även i spelet. Värdet sjunker med tiden, ju längre tiden går ju mindre värda blir dina simmars saker. Det finns dock en gräns! Sakerna kan inte bli mindre värda än 40% av originalpriset - om de inte blivit skadade i en brand eller är trasiga.


Omtåligt

Saker som är billigare i spelet går lättare sönder än dyrare saker. De som stämmer in på detta är: TV, dator, toalett, dusch, diskmaskin m.m

Även gamla saker går lättare sönder än nya.


Sammanfattning

Dyrare saker är generellt bättre än billiga saker i spelet, i alla fall i längden.

Av SanneSims, theSIMSblogg - 24 juli 2011 20:14

Till alla som undrar varför det står stilla här just nu: 

- Först och främst så är jag på semester och kommer vara borta tom. 31/7

- Jag har inte tillgång till mitt spel eller mina familjer

- Jag har knappt tillgång till internet


Men! Jag har internet idag till imorgon bitti och kommer därför att kunna skriva en massa Tips och Trix-inlägg som jag tidsinställer så de infaller på olika dagar under kommande vecka tills jag kommer hem igen. Tyvärr kommer inga historier att publiceras förrän efter 31/7 eftersom jag inte har med mig några bilder på semestern.


Jag vet att det är tråkigt att vara här när det är dålig uppdatering.

Försöker därför skriva ingående i dessa kommande Tips- och trix-inläggen!

Av SanneSims, theSIMSblogg - 21 juli 2011 14:14

(kräver expansionspaketet Destination Världen)

Såhär får du din gubba att bli en Sims-mumie!


Hur du på enklaste sätt tillahgar maträtten Ambrosia.


Allmänt om Graviditet.

  

Tvillingar och trillingar, enklaste sättet.


Steg för steg om hur du laddar ner föremål från sidan All-About-Style


Allmänt om nedladdning av .zip-föremål och hur man lägger in de i spelet.


Hur man tar bort föremål man lagt in i spelet.


Hur man skapar och lägger in en egen Avatar på thesims3.com.


Flytta isär, byta kvarter, flytta ihop - alla sätt att flytta på.


Allmän plats - fiskeställe.


Allmän plats - kyrkogård.


Steg för steg hur man får ett spelbart spöke / spökbarn.   

Av SanneSims, theSIMSblogg - 21 juli 2011 11:44

Inaktiviteten beror på hastig oförutsägbar semesterresa.

Är ledsen för att jag inte sagt något tidigare.


Jag kommer att vara borta 22/7-31/7, min bestämda semester.

Lägger upp schema för förinställda inlägg just nu.

Den här sidan kommer att bytas ut mot min nya med adressen som står här ovan. Den nya sidan kommer att lanseras inom kort. Håll koll! Mer information.

 

  

SanneSims

Presentation


Jag som driver denna blogg är en Sims-fanatiker! Kort sagt.. ;)

En liten fråga..:

Vilket spelar du mest?
 The Sims
 The Sims 2
 The Sims 3
 The Sims 4
 Jag växlar mellan 4an och 3an
 Jag spelar inte och har aldrig spelat
 Jag har slutat spela, den här sidan behövs inte!

Translate!

 

 

Antal besökare här just nu:


Jag heter Crussidull på The Sims 3 Community, bli gärna vän med mig där! :)

            (http://thesims3.com)

 

Går även att följa med Bloglovin'

bloglovin

 

   Håll dig alltid uppdaterad, dröm om The Sims och gå med i   vårat egna lilla svenska Sims-       Community genom att gilla       TheSimsBlogg på Facebook!

 

Klicka på Tummen för att Gilla.

 

Eeeheheh, finns ingen tumme. Klicka här.

Fråga mig om The Sims!

Jag hjälper dig gärna om du har problem med The Sims.

Men tänk på:

1. Du får ditt svar skickat via mail om du anger mailadress. På så sätt vet du precis när din fråga har besvarats. Svaret och frågan kommer ändå att publiceras i listan med frågor om du inte anger annat i frågan.

2. Jag kan inte alltid garantera hjälp eller svar, speciellt när spelen inte vill starta eller att de krashar - då detta kan bero på flera faktorer.

3. Sök i bloggen efter svar innan du frågar. Använd sökrutan.

4. Löjliga frågor eller spam kommer att tas bort.

5. Skicka endast samma fråga en gång.

6. Jag ger INTE ut några registreringskoder eller produktnycklar.
7. Vissa frågor kan ta längre tid för mig att svara på än andra och det betyder att jag ändrar lite i frågeordningen ibland.

 

8. Har du frågor om The Sims Medeltiden? Klicka här.

 

Allt detta är för att jag ska kunna svara på fler frågor dagligen och för att ni enkelt ska kunna finna era svar.

Många frågor ställs under en dag, ca 8 st. Ha detta i tanken när du ställer din fråga.

                                   /Sanne

1 194 besvarade frågor

Sök i Bloggen

Det senaste!

Historier / Legacies

Nya presentationsbilder till Historierna är under konstruktion!

 

 

.
 

.

 

 

SIMS-gäster

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Kategorier

Tidigare skrivet

Lämna ett avtryck!

Nerladdningssidor

Tidigare år

Alla bilder (om inte annat anges) här på bloggen har jag själv fotat i mitt spel, även alla texter (om inget annat anges) har jag skrivit själv. Detta betyder att man inte får kopiera bilder eller texter från bloggen utan mitt medgivande.

 

The Sims, The Sims diamantdesign och The Sims-logotypen är varumärken som tillhör Electronic Arts Inc.

 


Skapa flashcards