Direktlänk till inlägg 30 november 2011

Voiceless Del 2

Av SanneSims, theSIMSblogg - 30 november 2011 14:04


Lila - Melissa, Lizzy, LizGrön - John, pappa Cyan - Samuel Marcs
Biege - Miss Moss, Ruth    .Röd - Emanuela, Ema  Orange - Josh Fawn
   




Del 2



Liz
 

 

Ema: - Liiz!

Skenet som strålar omkring henne bränner mina ögon. De små stunderna som jag kan öppna dem för att se, så ser jag bara hennes smärtsamma, vädjande ansiktsuttyck.

- Hjälp mig.. viskar hon.
 

Helt oförmögen att röra mig kan jag varken svara på hennes rop eller springa till hennes undsättning. Som om att det var det som skrämde mig mest? Nej, de kalla kårarna ven genom mig när jag förstod: jag vill inte rädda henne...


Den hemska känslan satt kvar i mig även när jag förstod att det bara var en dröm.
Kvällen innan hade jag lovat pappa att jag skulle på arbetsintervjun hos Marcs, jag hade läst på lite om om viktiga saker sekreterare bör kunna och somnat under mina studier i soffan.
Minnet av drömmen om Emanuela bleknade för var vaken sekund som gick, efter några minuter minns jag bara den hemska känslan som jag hade känt i slutet av drömmen. Den känslan kommer jag nog få dras med en bra tid fram över. 


Klockan 9:05 satte jag mig i bilen och styrde den mot Marcs herrgård som är belägd i centrala Hidden Springs.
 


20 minuter senare svänger jag in på herrgårdens privata infart. En känsla av oro och nervositet sköljer över mig; är det här rätt? Ska jag verkligen söka det här jobbet?


Jag måste stanna någon minut eller två vid bilen och reflektera över om jag ska åka hem, ringa till Sam Marcs och klaga på plötsligt obotlig magsjuka. Men innan jag hinner tänka tanken två gånger så drar jag upp mina lodisvantar och går med stolta steg mot entren av huset.


Den tre steg långa trappan ser pampig men kort ut, trots det så känns det som att jag likt en myra kravlar upp de tre stegen under ovanligt lång tid.
PLING, ringklockan ringer.

Ett vackert hembiträde öppnar dörren men säger ingenting.


Jag betraktar henne medan hon verkar utföra en märklig rutin; hon går ut genom dörren på ett avslappnat sätt, sedan stänger hon dörren och blir stel som en pinne medan hon hälsar på mig. Hon presenterar sig inte utan frågar om mitt ärende.


Jag tror hon skämtar och är beredd med en motvits, men säger den inte som tur är.

Liz: - Mitt namn är Melissa, jag är här för arbetsintervjun.


Biträdet betraktar mig från top till tå med en skeptisk blick.
Hembiträdet: - Nå, kom med in.


Trots hembiträdets kalla mottagande så kan jag inte låta bli att bli lycklig igen när jag ser det pampiga inredet i huset.


Hela huset verkar vilja fylla mig med värme, och jag känner mig otroligt hemmastadd med detsamma.


Mitt i hela det varma viner en kall blixt genom mig, jag känner blicken innan jag ser den...


Det är första gången jag ser Jack så nära, och han står bara och stirrar på mig. Och jag stirrar tillbaka...
Hans ögon utstrålar någonting hotfullt som får mig att snabbt dra bort blicken. Mitt hjärta flänger runt i bröstkorgen och jag får nästan svårt att andas. Jag skyndar bort från honom och till hembiträdet som ropar på mig ifrån någon sorts garderob.



När jag hängt av mig kappan vill biträdet att jag ska följa henne ytterligare. Hon leder mig till ett rum med märklig mansfigur i.


Hembiträdet: - Melissa, herrn.

Mannen funderar sammanbitet innan han brister ut i ett leende: - Kom in vännen, jag är Sam.


Även fast han ler är jag lite på min vakt, jag misstänker att han har ett väldigt skiftbart humör.
- Slå dig ned så ska vi diskutera.
 


- Ja.. Din far ringde ju mig här igår och berättade att du är en väldigt talangfull ung dam på jakt efter jobb.


"Sa pappa så..?"
- Ehmm...


- Alltså.. Jag jobbar hos Miss Ruth Moss i bokhandeln. Men, jag är på jakt efter nytt jobb. Så det sista stämmer väl..


Sam Marcs ler nöjt.
- Där ser man.. Jo, jag vill att den här sekreterartjänsten som jag har att erbjuda ska fyllas snarast. Det är viktigt att arbetet kommer igång. Hur gammal är du, exakt?


Utan att tänka efter svarar jag: - Jag ska om någon månad fylla tjugo..
Direkt eftråt börjar jag undra varför han tycker min exakta ålder är så väsentlig.


- Perfekt! utbrister han lyckligt. Följ mig! fortsätter han sedan.


När vi går ut i den stora entren dras min blick till stället där han stod, jag blir besviken av att se att han inte står kvar. Jag skulle så gärna vilja se honom av någon anledning..


- Kommer du?! ropar Sam efter mig från övervåningen.

Min trans avslutas, och jag skäms lite över mina tankar. Varför hade de betett sig så?


Sams ansikte har mulnat ihop när vi går in i ett av rummen på övervåningen. Först oroar det mig, men snabbt förstår jag att det karga och ibland elaka ansiktet döljer någon väldigt vänligt.

- Nååå, det här är i alla fall arbetsplatsen jag har att erbjuda. Vad tycker du?


Samma känsla som jag fick i entren återvänder till mig nu, rummet är en dröm.


De mysiga creamfärgade väggarna är iögonfallande. Möblerna är majestätiska och exklusiva. Men det jag inte kan slita blicken ifrån är utsikten. Utanför böljar vågor blå, de bryts där berget dyker ner mot havet och de två möts och blir ett.

- Provsitt, provsitt! insisterar Sam och pekar på skrivbordsstolen. Den viktigaste platsen av dem alla. tillägger han med leende mun.

Jag slår mig ned på stolen, den har obeskrivlig komfort.

- Den, hehe.. den är super! är den enda löjliga meningen jag lyckas få ur mig.

- Datorn, lever den upp till förväntningar?

- Ehm.. Det vet jag inte.. Den är vacker i alla fall.

- Starta upp den!


Jag öppnar luckan till LapTopen. Ett diskret pling hörs innan datorns fläktar slår igång och jag förstår att den redan är påsatt.


- Provskriv! befaller Sam.

Fingrarna glider lätt över de mjuka tangenterna, jag har aldrig varit med om ett sådant bekvämt tangentbord.

- Jag har förstås pratat med Jack om den här tjänsten.

Mina fingrar slinter till över knapparna när han nämner hans namn och datorn ger ifrån sig ett plågande pip.

- Hehe, ojdå..

- ... men han säger att det inte är någonting för honom. Han har tydligen bättre saker för sig. fortsätter Sam helt obemärkt.

- J-jasåå? stammar jag fram, fortfarande generad över att jag redan lyckats plåga datorn så.


Jag får för mig att jag inte borde röra vid dyrbara saker just nu och stänger igen luckan till datorn igen.

- Ja, du vet ungdomar nu för tiden. Hehe, men han kanske vill börja vara hemma mer nu när han märker att du kommer börjar jobba och vara här om dagarna. Eller om dagarna och dagarna, när det behövs kanske jag borde säga. De fasta tiderna är 9:00-15:00, men jour är viktigt, jag kan behöva dig när som helst så se till att inte vara för långt borta, haha!


Hans höga grova skratt skär genom märg och ben.


- Det är självklart bra betalt med så obekväma arbetstider!

- Jag förstår..

Dörren till kontoret öpnnas.


Hembiträdet: - Herrn, ni har besök.

- Jag är upptagen nu Margaret!


Hembiträdet ser seriös ut: - Det är Josh Fawn.

- Så pass. svarar Sam kort och allvarlig.


Han slappnar tillslut av lite: - Säg åt honom att jag kommer senare.

- Han insisterade på att han var tvungen att tala till dig nu, det är väldigt viktigt.

Sams' ansikte stelnar till igen.


Han reser sig utan att släppa Margaret med blicken.


När han passerar mitt skrivbord rycker det lite i hans gipor medan han säger att han snart är tillbaka.


- Jaha.. vad ska jag göra nu då?
Som den lilla bokmal jag är så söker jag mig snabbt till bokhyllorna i rummet. Men de fylls bara av en massa marknadsföringsböcker och aktiekurser. Jag hittar dock en bekant deckare jag redan läst två gånger, men hellre att jag läser den en tredje gång än att ens öppna de där marknadsböckerna!


Jag tar deckaren och slår mig ner i den härliga stolen.

Det går trögt att läsa. Inte för att jag redan läst den, inte heller för att språket är gammaldags. Det går trögt eftersom mitt huvud hela tiden vill fokusera på de röster jag hör utifrån.


Min nyfikenhet kan inte tämjas och jag smyger ut på balkongen.


Jag stannar först på ett säkert avstånd ifrån de båda diskuterarna. Men jag kan endast urskilja ett fåtal av alla de orden de säger och jag vill veta mer!


Så jag har egentligen inget annat val än att smyga mig ännu nämre räcket för att höra dem. Jag trycker mig intill husväggen så de har så liten chans som möjligt att se mig, samtidigt som jag kan klart och tydligt höra vad de säger.


Den ena mannen ser arg ut, det måste vara Josh Fawn som hade något så otoligt viktigt att prata med Sam om. Han verkar skälla ut Sam.

Josh: - Vi har båda bestämt tillsammans att sånt här ska få ha sin gång! Utan att vi inflikar och lägger oss i! Det som blir, det blir! Dessutom är chansen lika stor att flickan blir det du vill, som att hon blir det jag vill. Det förstår du va?


Sam hånskrattar fram ett gensvar: - Lille Josh, det verkar som att du är nervös.

- Inte det minsta, men en överenskommelse är en överenskommelse!


- Jag kan lova dig, Josh. Att det här handlar om affärer och affärer endast! Vill flickan ha jobbet får hon det, oavsett.


"Flickan... Är det... jag?"


Som om de båda männen hört mina tankar så slutar de att prata. Rädd för att någon utav dem ska rikta sin blick upp mot mig förbereder jag min flyktväg.


Men när jag ska vända mig om får jag syn på Jack. Han står och kollar rakt mot mig, jag får känslan av att han förstår att jag tjuvlyssnat.


Med mitt jojo-hjärta i halsgropen springer jag klumpigt in på kontoret igen.


Jag slår mig ned på stolen och försöker lugna ner mitt hjärta och min andning. Ingen chans att Sam får misstänka någonting, jag måste ha det här jobbet!


När jag hör steg i trappan förstår jag att Sam är påväg upp till kontoret. Snabbt öppnar jag upp laptopen och startar upp ett program.


Plötsligt tystnar stegen och jag hör att det är någon som stoppat Sam på sin väg in på kontoret. Sam diskuterar flitigt med någon precis utanför, och det är varken Margarets eller Josh' röst som är den andra.

Pulsen stiger återigen och jag kan knappt hålla mig lugn längre. Mina fingrar flyger över tangentbordet och inte en bokstav blir rätt i det jag tänkt skriva. Det ser ut som ett barn har suttit och knappat hej vilt. Jag bestämmer mig för att gå in på en websida och snabbt försöker jag lära mig en artikel som står skriven där.

Dörren öppnas. Bara 2 stycken kvar! Steg kommer närmare. Orden snurrar ihop till en soppa på mitten av skärmen.


Han kommer in och slår sig lugnt ner på stolen där han satt tidigare.

Först tittar hon normalt på mig..


Men sedan låter han blicken flacka och den tilltar ett sarkastiskt obekvämt uttryck.
Jag slår ihop laptopen och ler frågande mot honom.
 

Han skickar en misstänksam blick tillbaka. 


- Nå, hittat någonting här omkring som du gillar ännu?  frågar han sarkastiskt tillslut.

Jag ber för min Gud att han inte vet att jag har tjuvlyssnat, men det verkar oförnekligen så.

- Mycket. De här programmen skulle jag vilja ha en kopia på så jag kan öva lite mer hemma. De är väldigt svåra att förstå sig på, i alla fall på så här kort tid. Och de är väl dessa vi ska arbeta med? försöker jag med för att få honom sluta misstänka mig.


Sams sarkastiska leende försvinner och han verkar bli sitt gamla jag igen.

- Självklart är datorn din, du kan ta med den dit du går. Så har du alltid programmen med dig.


- Åh, jaså? svarar jag ställt. T-tack så mycket då.


Sam följer mig ner efter vi samtalat lite om arbetstider på kontoret.

- Det börjar bli mörkt ute, och du bor långt härifrån. Jack kan köra dig hem om du vill.



Hjärtat slår en volt. Hela kroppen säger åt mig att acceptera erbjudandet.

- Tack, men det är lugnt. Jag har egen bil. Och dessutom har jag ett ärende jag måste ordna innan jag åker hem. Men tack ändå!

Som att tacka nej till pengar...


- Som du vill..


 - Vi ses imorgon klockan 9:00 då, Melissa. Margaret hjälper dig ut.

Jag mumlar ett svar.


Margaret dyker snabbt upp vid min sida med min jacka.

Jag drar på mig den snabbt och tackar för mig.


Jag vänder mig inte om en enda gång på vägen ut, men jag känner hela tiden hans blick på min rygg.


När jag styr ut bilen från den gigantiska herrgården andas jag äntligen ut.

Lättad över att jag fått jobbet, men ändå misstänksam mot samtalen och framförallt helt oviss när det gäller Jack. Vad är det med honom?


Jag skjuter tankarna ifrån mig medan jag parkerar bilen utanför Miss Moss bokhandel. Ema kommer bli förkrossad när hon får veta det här. Och när jag tänker på Emanuela kommer de kalla kårarna tillbaka.

 
 
selma

selma

30 november 2011 19:38

jag är först med att komentera! äntligen x) as bra del! :D

http://selma

 
Ingen bild

Nessie

30 november 2011 19:39

Awesome ^^

 
Ingen bild

elinspictures

30 november 2011 19:48

Super super! Kikar in varje dag och hoppas på att du publicerat en ny del!
Har du bestämt dag(ar) ännu när du ska publicera Voiceless? :)

 
Andrea :D

Andrea :D

30 november 2011 19:49

Gud vilken bra del! Den där Josh är inte att lita på..

http://andilove.bloggplatsen.se

 
MastaN

MastaN

30 november 2011 19:57

nu förstår jag det hela!
men det säger jag inte, vill inte förstöra för alla andra :)
super bra del! :D

http://www.mastansblogg.bloggplatsen.se

 
Trude

Trude

30 november 2011 21:06

Jättebra del!
:)

http://insidemyself.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Helena

30 november 2011 23:00

Åh, wow!

 
Amelia

Amelia

1 december 2011 02:07

Jättebra del! Jag börjar tycka att Jack verkar intressant, jag vet inte varför men det är väl bara jag som är nyfiken, antar jag! :) Men jag är svag för tystlåtna snyggingar... hehe! ;)

http://Simblogg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Linnis

1 december 2011 11:18

Sååååååå bra del!! Längtar as mycket till nästa del! =)

 
Ingen bild

Linda

1 december 2011 17:36

Jätte bra del! :)

 
Hanna :D

Hanna :D

1 december 2011 19:28

Hejsan!
Jättebra del! Jag gillar denna serien. :) Längtar tills nästa! :D

http://hananas.bloggplatsen.se

 
Plinzz

Plinzz

1 december 2011 21:54

Min favorit bland alla svenska simshistorier var Greenwoods' förrut, men nu är Voiceless helt klart den nya! Jag är helt besatt, du är otroligt duktig på att skriva berättelser. Hoppas allt löser sig för dig, du verkar ha/haft det lite jobbigt just nu? Kram.

http://plinzzchan.blogg.se

 
Linnea

Linnea

6 december 2011 10:16

jätte bra del e helt besatt av voiceless och kvällsnöjet!
Längtar tills nästa del publiceras ;D

http://thebestfriends4-ever.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Sara

7 december 2011 15:31

Ryser när jag läser denna berättelsen, för den är ju såå bra :D

 
Ingen bild

Tuva

8 december 2011 18:57

Hej! Först, jättebra del! Nummer två: Vart har du fått frisyren som Liz har inne i huset ifrån? Den är jättefiiin :)

 
Fanny

Fanny

9 december 2011 07:57

*suck* Hur många gånger måste man säga det? DEN KOMMER FRÅN STORE!

http://fantasims3.bloggplatsen.se

 
Alice

Alice

10 december 2011 20:52

När kommer nya kvällsnöjet?? :O

http://doriz.blogg.se

 
Ingen bild

ab

26 december 2011 20:29

Love It!!!:D

 
Ingen bild

s

10 januari 2012 11:40

Gillar den här storyn!!

 
Ingen bild

Towa!

14 januari 2012 00:21

Kan du inte lägga upp nästa del snart? Har väntat i typ fyra månader nu...

 
Ingen bild

Louise

9 februari 2012 09:47

Wow! Du är helt fantastisk! Vilket jobb du måste ha laggt ner! Själv är jag väldigt road av att läsa serier, och det är väll det på sätt och vis, den är super! Bilderna var jätte bra, eller perfekta! Jätte roligt och spännande!

 
Ingen bild

Mimmi

18 februari 2012 11:25

Jätte bra del! Är besatt av dina storys. Var finns det håret som Liz har inne i huset? :)

 
teaterapan

teaterapan

21 februari 2012 20:00

min nya favorit!

http://www.teaterapan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

leila

12 april 2012 20:13

kan du skriva nästa del snart?? det var ju 5 månader sedan du skrev denna!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av SanneSims, theSIMSblogg - 11 september 2020 08:35

Hej!   Thesimsblogg har funnits ett bra tag nu och saker har förändrats sedan starten. Sidan har fortfarande en del besökare, därför behövs det här inlägget.    Thesimsblogg kommer att bli SanneSims.com.  Guider och tips kommer att finnas d...

Av SanneSims, theSIMSblogg - 4 september 2020 13:33

Genom funktionen "Min historia" när man skapar en Sim i The Sims 4 så kan man lite slumpartat (inte riktigt) få ut färdigheter, egenskaper och startkapital till en Sim eller ett hushåll. Detta gör det lättare för oss att skapa den simmen vi har i tan...

Av SanneSims, theSIMSblogg - 3 september 2020 12:00

Varje gång jag startar Origin möts jag av nya uppdateringar. Inte nog med det, om jag klickar uppdatera i den pop-up-rutan som dyker upp och väljer att uppdatera den vägen så funkar det inte. Origin stängs bara ner. Jag får då starta upp igen och try...

Av SanneSims, theSIMSblogg - 31 augusti 2020 10:11


Hej, igen.   Jag går igenom allt som ligger. Alla frågor, alla kommentarer och så alla icke godkända gästboksinlägg.  Så 8 år senare, jag har bytt headern och jag gratulerar Fanta! Hoppas att du inte tog alltför illa upp av att min header låg k...

Av SanneSims, theSIMSblogg - 30 augusti 2020 10:00


Hej!   Dom som har mig som vän på Sims 3 communityn kan gå in och se mina egenskaper. Där har jag valt "tankspridd". Frågan är om man kan vara så tankspridd att man skapar en blogg om ett spel som blir omtyckt och som är som mest omtyckt av en sj...

Den här sidan kommer att bytas ut mot min nya med adressen som står här ovan. Den nya sidan kommer att lanseras inom kort. Håll koll! Mer information.

 

  

SanneSims

Presentation


Jag som driver denna blogg är en Sims-fanatiker! Kort sagt.. ;)

En liten fråga..:

Vilket spelar du mest?
 The Sims
 The Sims 2
 The Sims 3
 The Sims 4
 Jag växlar mellan 4an och 3an
 Jag spelar inte och har aldrig spelat
 Jag har slutat spela, den här sidan behövs inte!

Translate!

 

 

Antal besökare här just nu:


Jag heter Crussidull på The Sims 3 Community, bli gärna vän med mig där! :)

            (http://thesims3.com)

 

Går även att följa med Bloglovin'

bloglovin

 

   Håll dig alltid uppdaterad, dröm om The Sims och gå med i   vårat egna lilla svenska Sims-       Community genom att gilla       TheSimsBlogg på Facebook!

 

Klicka på Tummen för att Gilla.

 

Eeeheheh, finns ingen tumme. Klicka här.

Fråga mig om The Sims!

Jag hjälper dig gärna om du har problem med The Sims.

Men tänk på:

1. Du får ditt svar skickat via mail om du anger mailadress. På så sätt vet du precis när din fråga har besvarats. Svaret och frågan kommer ändå att publiceras i listan med frågor om du inte anger annat i frågan.

2. Jag kan inte alltid garantera hjälp eller svar, speciellt när spelen inte vill starta eller att de krashar - då detta kan bero på flera faktorer.

3. Sök i bloggen efter svar innan du frågar. Använd sökrutan.

4. Löjliga frågor eller spam kommer att tas bort.

5. Skicka endast samma fråga en gång.

6. Jag ger INTE ut några registreringskoder eller produktnycklar.
7. Vissa frågor kan ta längre tid för mig att svara på än andra och det betyder att jag ändrar lite i frågeordningen ibland.

 

8. Har du frågor om The Sims Medeltiden? Klicka här.

 

Allt detta är för att jag ska kunna svara på fler frågor dagligen och för att ni enkelt ska kunna finna era svar.

Många frågor ställs under en dag, ca 8 st. Ha detta i tanken när du ställer din fråga.

                                   /Sanne

1 194 besvarade frågor

Sök i Bloggen

Det senaste!

Historier / Legacies

Nya presentationsbilder till Historierna är under konstruktion!

 

 

.
 

.

 

 

SIMS-gäster

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Kategorier

Tidigare skrivet

Lämna ett avtryck!

Nerladdningssidor

Tidigare år

Alla bilder (om inte annat anges) här på bloggen har jag själv fotat i mitt spel, även alla texter (om inget annat anges) har jag skrivit själv. Detta betyder att man inte får kopiera bilder eller texter från bloggen utan mitt medgivande.

 

The Sims, The Sims diamantdesign och The Sims-logotypen är varumärken som tillhör Electronic Arts Inc.

 


Skapa flashcards