Senaste inläggen
Tidigare delar: Del 1, Del 2, Del 3, Del 4, Del 5, Del 6, Del 7, Del 8, Del 9, Del 10, Del 11, Del 12, Del 13, Del 14, Del 15, Del 16, Del 17, Del 18, Del 19, Del 20, Del 21, Del 22, Del 23, Del 24, Del 25, Del 26, Del 27, Del 28, Del 29, Del 30, Del 31 1/2,Del 31 2/2, Del 32, Del 33, Del 34, Del 35, Del 36, Del 37, Del 38, Del 39, Del 40, Del 41, Del 42, Del 43, Del 44, Del 45, Del 46
En förklaring till hur du läser Greenwoods' finner du här.
Färgerna:
Africa - Grön
Rufus - Orange
Leah - Röd
Bella - Rosa #b76e92
Hannah - Kryddbär
Kauro - Gulgrön #7aa300
William Zide - Brun #473426
Corinne - Mesigt Grön #789768
Gäster - Grå, samt övriga färger.
Läs mer om ändringarna som skedde vid del 20 och del 28 här.
__________ Del 47 _________
Bella: - Vadå för villkor?
William: - Jag vet att du vill att vi ska gå på balen tillsammans, och vi kan göra det då!
- Så du vill bara gå på balen med mig om du får måla av mig först?
- Snälla, se det inte så. Jag trodde du skulle bli glad, det är inte många jag berättat för att jag målar.. Jag tror du förstår varför.
- Alltså, jag vill inte att du ska gå på balen med mig för en sådan sak säger jag!
- Jag sa ju att det inte alls är därför! Jag vill gå på balen med dig..
- Säkert?
- Jaa.. Jag lovar.
- För jag tycker...
William lutar sig fram för att kyssa Bella och få tyst på henne.
"Vad gör han?! Åhnej, det var ju inte såhär det skulle vara.. Det skulle ju hända på balen! Åhnej, allt är fel!"
- Jag måste gå! Hejdå!
"Fortare! Han måste tro att jag är jordens knäppskalle!"
- Ska jag vända?
- Jag kan inte vända, för.. för...
".. han kysste mig!"
- Wiiihoooooo!!!
Leah: - Så, det här är våran stads gym då!
Kauro: - Vackert...
- Nja, inte så vackert kanske.. Men behändigt!
- Haha! Det var ju det jag menade!
Leah och Kauro går till redskapen för att köra ett rejält träningspass.
Men mitt i träningen så tappar Leag fotfästet på springbandet.
- Aaah!!
- Hjääääälp!! Stäääng av!!
Leah sträcker sig efter dispalyen på maskinen och då slungas hon av bandet med en duns.
- Leaah! Är du okej?!
Kauro hjälper Leah upp.
- Hur är det?
- Jag har jätteont..
- Vill du åka till sjukhuset?
- Nej, bara lägga mig ned en stund..
Leah och Kauro går till soffgruppen som finns på gymmet.
- Jag tänkte bara lägga mig ner två sekunder.
- Gör det du...
Men Leah lägger sig ned, och somnar!
Stadsbo: - Kommer du Rosie? Passet börjar ju strax och du måste byta om!
Rosie svarar: - Jag kommer, jag kommer. Sluta tjata!
De väcker Leah med sitt prat.
Leah tittar runt och märker att Kauro är borta.
"Jag måste ha sovit hela natten! Stackars Kauro!"
Leah hör ljud ifrån övervåningen av gymmet.
När hon kommer upp så får hon se en ganska trött och sliten Kauro spela bordsfotboll.
- Kauro, förlåt. Det var jag som råkade gå in i badrummet när du var där... Men jag lovar att jag inte såg någonting! Hedersord!
- Jag vet att det var du, Leah. Vill du vara med och spela?
- Hehe. Ja, gärna...
Föremål
- Kemibänken & Elexir -
Allmänt om Kemibänken
Till Leva Livet så medföljer en spännande kemibänk man kan studera logik vid och lära sig ingredienserna till olika elexir. Det finns sammanlagt 10 stycken olika elexir och de kräver mycket tid innan man lär sig dem. Mycket mer tid än vad det krävdes att komma på elexir eller trolldrycker i The Sims 2 Lägenhetsliv.
Det enda sättet att lära sig de här elexiren är att studera länge och ofta vid kemibänken. Men just för att det är lite svårare så är det också en riktig utmaning, och det gillar jag personligen! Det är definitivt inte omöjligt, så länge man har tid då - vill säga! Och alla simmar från och med barn till åldring kan studera vid Kemibänken, akta bara så de inte bränner sig när saker inte går som det är tänkt och en liten explosion vid bordet uppstår - om de gör det? Skicka bara in de i duschen så försvinner humöreffekten Svedd - 40 humör.
En sim som blivit svedd vid kemibänken.
De olika elexiren
Humörförbättrande Elexir
Det här elexiret har en lila färg i e-kolven. Det fungerar som en liten humör-boost för din sim som får en postitiv humöreffekt som varar i fyra timmar. Det här elexiret kostar 5§ att tillverka och kräver nivå 1 i Logik för att kunna inläras.
Stinkjuice
Som namnet redan säger så är Stunkjuicen ett elexir som får din sim att stinka, bokstavligt talat! Drick en slurk av detta och det är duschen, nästa. Elexiret kostar 10§ att tillverka och kräver nivå 2 inom Logik. Färgen på elexiret är grönt.
Flytande Skräck-elexir
Gör en annan sim helt skräckslagen genom att låta den dricka flytande skräck! Skräckelexiret är rött, kostar 20§ att tillverka och kräver en Logik-nivå på 3.
Reparare Radikalis
Om en sim dricker Reparare Radikalis-elexiret så kommer dennes färdighet i Händighet stiga till toppen, perfekt om man vill laga ett trasigt föremål i sitt hem! Det är just därför detta elexir finns till, lär dig skapa detta elexir för 50§, drick det så slipper du ringa reparatören! Elexiret är blått och kräver nivå 4.
Blåsöppnar-elexir
Få någon sim att dricka detta gula elexir och något annat gult kommer rinna ur dem! Lite djärva ord kanske, men den simmen som dricker detta kommer att kissa på sig - så ge det till en sim som du vill förnedra offentligt, eller bara någon du tycker illa om. Jag lovar, hur som så är det ändå inte uppskattat! Det kostar 75§ att tillverka och Logik-nivån ska ligga över 5.
Sövande Droppar
Hört talas om en bra Power-Nap? Här har du en på hög nivå! Låt din sim dricka Sövande Droppar innan den går och lägger sig så kommer energibehovet fyllas upp betydligt fortare än vanligt medan simmen sover. Som om simmen hade sovit i en supersäng, typ!
Logikfärdigheten bör ligga runt nivå 6 och kostnaden för elexiret är 90§.
Spök-elexir
Har din sim lärt sig att tillverka detta spännande elexir så kommer han/hon få prova på att vara ett spöke i en timme! Spöket kommer att vara grått och har alltså dött av ålderdom, när timmen har passerat förvandlas din sim tillbaka till normal igen. Elexiret kräver nivå 7 och kostar 125§ att tillverka.
Ninja Transport
Med Ninja-transporten kommer du hem igen på nolltid, vart du än är någonstans. Dålig kväll på puben? - ta en slurk av detta och du är hemma framför tv'n fortare än någon hinner knöppa med fingrarna.
Det Ninja-elexiret gör är att transportera den som dricker det hem till sin bostadstomt igen via telepation. Kostar 250§ att göra och kräver nivå 8 i Logik.
Låtsaskompis Metamorfium-elexir
Detta elexir förvandlar en Låtsaskompis till en vanlig sim.
Kostar 4500§ att tillverka och kräver nivå 9 i Logik.
Ung igen!
Elexiret ung igen förvandlar alla simmar som är äldre än Ungdom till just den första dagen som ungdom igen! Så även om det är en vuxen eller åldring som dricker så kommer den att förvandlas till en ungdom vid dag 1. Kostar 5000§ att tillverka och kräver nivå 10 i Logik!
En sim med en flaska Stinkjuice-elexir.
Har du missat någonting inom Tema: Leva Livet?
Läs listan med det som publicerats hittills här.
Hejsan! Jag hoppas ni inte går i taket eller slänger ut datorn för de nyheterna jag har nu.
Årsdagen är som ni vet nu på torsdag den 30/6, men bilderna för Juni är slut! Greenwoods' bilder för imorgon är uppe, men jag kommer inte kunna ladda upp några mer förrän i Juli. Därför kan jag inte göra annat än att skjuta upp årdsagen till dagen efter, fredagen den 1/7. Det känns supertrist. Men jag har inget annat val. Jag hoppas ni förstår!
Socialt
- Låtsaskompis -
- Maja, vem leker du med?
- Meeeen mamma! Det är ju Kalle, ser du inte?
Ser ni? Den mysteriske lekkamraten som följer din unge sim vart den än går? Möjligt, ibland ser man de, ibland inte. Detta inlägg handlar om den nya varelsen i The Sims 3 Leva Livet, låtsaskompisen.
Ett barn och hennes låtsaskompis viskar om hemligheter.
Hur?
När din familj får ett tillskott som växer upp till ett småbarn i det nya expansionspaketet så kommer en avlägsen vän/släkting till familjen skicka ett mjukisdjur via posten. När du väljer en sim som går och "Hämtar posten" så kommer detta mjukisdjur automatiskt transporteras till ryggsäcken hos den nya ägaren, småbarnet. Därifrån så är det bara kärlek som avgör om en låtsaskompis kommer att visa sig, så småningom. En låtsaskompis kräver tonvis av sociala interaktioner innan den övergår från ett mysteriskt mjukisdjur i brevlådan till din följsamme kompanjon.
Sjung för den och låt din lille sim leka med leksaken tills du får meddelanden i meddelanderutan om att ett starkt band är påväg att bildas.
En låtsaskompis i sin mjukisdjur-form.
När?
Det visar sig när din sim har växt från småbarn till barn om du har lekt tillräckligt med leksaken. Om du har det kommer leksaken skicka ett meddelande i rutan att den vill bli utsläppt. Lägg då mjukisdjuret på golvet och svissh så förvandlas det till en låtsaskompis. Den här låtsaskompisen kan bara ses av ägaren, ingen annan.
Låtsaskompisen ses endast av sin ägare, inte någon annan. Det ser ut som om barnet slår med kudden i luften för andra simmar, när hon egentligen leker med sin låtsaskompis.
Vad?
Du kan be din kompis om praktiska saker; som att han ska städa eller hämta ett mellanmål till dig. Men du kan också be honom lämna dig ifred och dyka upp en annan dag om följeslaget inte skulle passa just den dagen.
Spelar du dina kort rätt så har din sim en ny vän för livet.
Varje vaken tid kommer din kompis vilja följa dig, så länge du är i ditt hus.
Bli verklig!
Ett barn kan göra sin låtsaskompis verklig, men det krävs lite jobb. Det finns två olika sätt; vid kemibänken eller via forskningsfastigheten.
- Kemibänken
Jobba upp din logiska färdighet vid kemibänken. När din färdighet är tillräckligt hög så kommer din sim kanske på "Låtsaskompis Metamorfium-elexiret" som krävs om din overklige vän ska bli verklig.
- Forskningsfastigheten
Dessa kommer kräva att du ska finna en regnbågssten via en möjlighet för att de ska göra ett elexir till dig och din låtsasvän. Du vet att du kommer att få möjligheten när du trycker med din sim på låtsaskompisen och det gråmarkerade alternativet "Erbjud att göra verklig" finns.
Efter att du gjort din låtsaskompis verklig så kan alla se denne och den der ut som en vanlig sim med lite lustiga kläder. Du kan också utföra alla sociala interaktioner som "Romantisk", om din sim är tillräckligt vuxen, med kompisen.
Nå, vem skulle inte vilja det?
Fakta
- Alla barn får inte mjukisdjuret med posten, det finns en 75% chans att man får det.
- Det finns 12 st olika utseenden på Låtsaskompisen.
- En låtsaskompis kan ersätta en riktig kompis på tex. gungbrädan.
- Om din sim inte vill ha kvar sitt mjukisdjur kan den ge bort det till en annan sim i present.
- Det är endast ägaren som kan välja kön samt byta namn på sin låtsaskompis.
Tidigare delar: Del 1, Del 2, Del 3, Del 4, Del 5, Del 6, Del 7, Del 8, Del 9, Del 10, Del 11, Del 12, Del 13, Del 14, Del 15
~~~~~~~~~~~~~~~~
Uppbyggnaden med meningar och tankar är densamma i denna serie som den är i Greenwoods'. Läs inlägget här om hur du läser Greenwoods'.
Rollista:
Anna - Rosa
Wodan - Blå
Matthew - Orange
Sandra - Lila
Alex - Grön
Lorinda Lindsy - Mörkt gul
Elise - Röd
Terés Dutiel - Lavendel
Michelle Dutiel - Turkos
Gäster / Tillfälliga - Grå, Vinröd, Cyan & Magenta.
Del 16
- Annaaa!
- Åh, nej!
"Upp eller ner? Upp eller ner? Upp!"
- Hejsan! Mitt namn är Alex Sun. Gick Anna Craft in här?
Marja: - Tänk för att hon gjorde det.
"Ååh, phu! Äntligen!"
- Jag måste få komma in, dit där Anna är!
- Haha! Nejdu, jag skulle inte tro det!
- Va?!
- Det här är en privat tillställning, för anmälda barn endast.
- Jag anmäler mig!
- BARN, som sagt.
- Tyvärr Herr Sun.
"Typiskt.. Men ja! Nu vet jag!"
- Kan du hälsa något till henne från mig?
- Hehe, nejdu. Vilsna fans tar gärna bakvägen här ifrån. Ha en trevlig kväll Herr Sun..
Anna: - Och så gick han med sitt följe in i den mörka grottan. Men det ingen visste...
- ... var om de någonsin skulle komma tillbaka där i från!
Taxichauffören: - Det finns en hastighetsgräns här faktiskt!
"Äntligen framme efter den långsammaste färden det här decenniumet"
Karl: - Jag tyckte du skötte det där galant! Superbra! Fast slutet på historian ska vara att deras spöken lever kvar i grottan och att de inte kom ut levande..
- Men.. men, det var så deprimerande!
- Nej, Anna. En spökhistoria är läskig. Inte deprimerande!
- Men du tyckte att jag skötte mig bra kring barnen? Det här är mitt första välgörenhetsevent.
- Ja, superbra!
- Du är redo för större events egentligen, säg till om du är på hugget. Jag har några riktigt bra kring lillfringret just nu. Du är riktigt inne just nu, vi borde utnyttja det!
- Det, det är helt underbart. Jag som trodde jag skulle gå under efter mitt och Matthews skandal-förhållande.
- Nejdå. Vi löser allt tillsammans, okej?
- Okej!
Marja: - Åååh, Anna Craft! Alla barnen hade endast underbara saker att säga om dig! De verkligen älskar dig och dina historier, de frågade när du skulle komma nästa gång! Haha, helt otroligt!
- Och det absolut bästa, deras föräldrar har tillsammans donerat 50.000§ till barnsjukhusets fond.
- Det är rekord!
- Bra jobbat, Anna.
- Vi är gärna öppna för mer samarbete, det ska ni verkligen veta! Självklart ska du få en del av kakan också.
- Nej, ge det till barnsjukhuset också!
- Hjärta av guld.
- Vi hör av oss ifall ytterligare samarbete skulle vara aktuellt.
- Det låter bra.
- Hörde du 50.000§?
- Jag hörde. Bra jobbat! Kom nu.
De går ut ifrån biblioteket och byter visitkort.
- Tack då Marja. Vi hör av oss.
- Känn er fria att göra så!
- Åh? Det är Terés?
- Hallå!
Terés: - ...
- Terés, jag hör dig knappt! Vart är du?
- Jag är på någon läskig dansklubb. Det är ett stort omgjort garage!
- Okej, jag kommer. Stanna där du är!
Anna säger hejdå till Karl och hoppar in i Limon mot klubben Terés är på.
- Stannar du här Henry?
Chauffören Henry: - Japp. Jag ska bara vända bilen, sedan är vi när som helst redo för att sticka om det skulle vara något!
- Tack!
"Undra vad hon nu ställt till med!"
När Anna kommer in på klubben har de flesta av gästerna redan gått.
- Terés! Du ska inte gå till ett ställe som inte har någon dörrvakt, eller som inte har någon vakt över huvudtaget för den delen! Vad var det som hände?
- Nån läskig snubbe hängde på mig hela tiden! Men bartendern hjälpte mig tillslut!
- Åh, skönt att höra.
- Ska vi åka hem?
- Haha, GÄRNA!
"Två timmar och han är inte hemma ännu..."
- Japp! Jätteroligt! Jag och Karl funderar på att göra det igen, barnevents alltså.
- Barn är underbara!
- Anna..?
- Kom du hem ordentligt?
- Jadå! Jag hittade min vän på den där klubben du trodde att det var. Tack så mycket!
- Ingen orsak! Vilken tur att du hittade henne och att ni båda är oskadda.
- Mm.. Du Karl?
- Ja?
- Hade du några fler barn-events på G?
- Barnevents? Haha, ja.. typ!
- Super, jag vill göra fler!
- Vi pratar om det imorgon?
- Ja.. det gör vi.
Skola
- Studentbal -
Vad är studentbalen?
Studentbalen är en bal som inträffar under den tid någon utav dina simmar är tonåring och går i kommunal skola. Tonåringar som går på internatskola har ingen studentbal.
Man vet aldrig riktigt när balen kommer att hållas, men dina simmar får ett meddelande på dagen då det är dags. Balen börjar 18:00 och slutar ungefär mellan 22:00 och 23:00.
Partner att gå med
Din sim kan välja att gå själv på studentbalen, eller springa över till kärleken/kompisen innan det är försent att fråga! Oavsett så kommer din sim ha roligt under tiden på balen, förhoppningsvis. Glöm bara inte att ta på dig finklänningen innan balen startar! De kläderna som simmen går på balen i är Finkläder, så anpassa din klänning eller kostym där.
Under själva balen
Balen börjar som sagt 18:00 och simmarna transporteras dit i limousine. Under balens gång kommer mycket att hända, men räkna med två saker: Din sim finner intresse för en annan sim och ett balfoto kommer att tas. Har din sim tur så kanske hon/han blir utsedd till balens drottning/kung!
Efter balen
Efter balen är det bäst att din sim åker hem, innan den blir tagen av polisen eftersom utegångsförbudet snart sätter i. Med sig hem tar i alla fall din sim sitt balkort och eventuell krona ifall den blev balens drottning/kung!
Frågor om Studenbalen ställs gärna som kommentarer till detta inlägg, tack! :)
Skola
- Internat -
Notis: Internatskola är en skola som man bor på medan man lär sig saker.
Det stora nya angående skolsystemet i Leva Livet är att man kan skicka iväg sina barn och tonåringar på internatskolor. Det finns flera olika internatskolor som alla har olika sorters inriktning för vad som lärs ut på skolorna.
Hur skickar man iväg sitt barn på internat?
Det är enkelt, det fungerar på samma sätt att skicka iväg sitt barn som att be det att komma hem igen. Använd telefonen så kommer ett alternativ direkt upp "Skriv in på Internatskola", för att skicka iväg barn, och "Plocka hem från Internatskola", för att få hem dem igen. Funkar via datorn också.
Boende
Man kan som sagt skicka iväg barn och tonåringar på internatskolor. Man kan ha flera barn på internat samtidigt, men en sak är gemensam för dem alla - när de väl kommer in på internatet så stannar de där tills de går ut. Om barnen eller föräldrarna vill att de ska komma hem så måste de avsluta skolan och börja på kommunal skola istället. Om man skulle vilja ändra vilket internat barnet vill gå på måste man kalla hem dem och sen skriva in dem på det nya internatet. Det funkar också att ta hem sitt barn och ångrar det sig och vill tillbaka till samma skola så kan man skicka dit dem, men man måste betala periodsavgiften igen.
Utveckling
Det finns två olika perioder utav internatskole-gången, den första medan de är barn, den andra börjar när de ska bli tonåringar. Man får då förfrågan om man vill att de ska gå kvar på internatet för ytterligare en summa simdaler eller så kan skolan skicka hem barnen för att gå på kommunal skola som tonåringar.
Inlärning
På internatet så undervisas flera olika färdigheter som barnen lär sig. När de kommer hem som tonåringar och gått på skolan sedan de var barn så kan flera färdigheter lärts in och dessutom flera nivåer av dessa färdigheter. Förutom just färdigheter så undervisas det också en hel del etik och levandsstil beroende på skola, utifrån detta utvecklar våra unga simmar olika egenskaper.
Karriärgynnande
Simmar som går på internatskolor får när de tar examen ett försprång inom olika karriärer, de kan börja på en högre nivå. Olika skolor gynnar simmar för olika karriärer.
De olika skolorna
Skolan för Fred & Kärlek
Kostnad: 800§ per period
Undervisar: Fiske-färdigheten
Egenskaper: Miljömedveten, Vegeterian
Gynnar för karriärer: Vetenskaplig och Kulinarisk
Fort Saluts Militärskola
Kostnad: 800§ per period
Undervisar: Atletisk, Kampsport
Egenskaper: Prydlig, Diciplinerad
Gynnar för karriärer: Brottsbekämpande och Militär
Konstskolan LeFromage
Kostnad: 1200§ per period
Undervisar: Fotografering (om man har Desination Världen), Skulpterande, Författande, Karisma, Målning, Piano, Trummor och Bas.
Egenskaper: Dramatisk
Gynnar för karriär: Musik och Skådespelare
Dribbeldunks idrottsakademi
Kostnad: 1200§ per period
Undervisar: Läxor (dold egenskap), Atletisk, Kampsport, Studsmatta (dold egenskap)
Egenskaper: Äventyrlig
Gynnar för karriär: Proffesionell sport
Prydinges högre internatskola
Kostnad: 1600§ per period
Undervisar: Logik, karisma, författande
Egenskaper: Ambitiös, Karismatisk
Gynnar för karriär: Journalism, Medicinsk, Affärer och Politisk.
Garantier
Det finns inga garantier på vilken/vilka av färdigheterna som lärs ut som din sim kommer att lära sig. Inte heller hur mycket av just den. Egenskaper kan lottas ut om en sim redan har de egenskaperna som erbjuds på skolan.
Däremot så lär sig simmarna mer ju mer föräldrarna väljer att betala för skolan, alltså ger de dyrare skolorna mer avkastning i längden för dina simmar.
Den här sidan kommer att bytas ut mot min nya med adressen som står här ovan. Den nya sidan kommer att lanseras inom kort. Håll koll! Mer information.
SanneSims
Antal besökare här just nu:
Jag heter Crussidull på The Sims 3 Community, bli gärna vän med mig där! :)
Går även att följa med Bloglovin'
Håll dig alltid uppdaterad, dröm om The Sims och gå med i vårat egna lilla svenska Sims- Community genom att gilla TheSimsBlogg på Facebook!
Klicka på Tummen för att Gilla.
Eeeheheh, finns ingen tumme. Klicka här.
Jag hjälper dig gärna om du har problem med The Sims.
Men tänk på:
1. Du får ditt svar skickat via mail om du anger mailadress. På så sätt vet du precis när din fråga har besvarats. Svaret och frågan kommer ändå att publiceras i listan med frågor om du inte anger annat i frågan.
2. Jag kan inte alltid garantera hjälp eller svar, speciellt när spelen inte vill starta eller att de krashar - då detta kan bero på flera faktorer.
3. Sök i bloggen efter svar innan du frågar. Använd sökrutan.
4. Löjliga frågor eller spam kommer att tas bort.
5. Skicka endast samma fråga en gång.
6. Jag ger INTE ut några registreringskoder eller produktnycklar.
7. Vissa frågor kan ta längre tid för mig att svara på än andra och det betyder att jag ändrar lite i frågeordningen ibland.
8. Har du frågor om The Sims Medeltiden? Klicka här.
Allt detta är för att jag ska kunna svara på fler frågor dagligen och för att ni enkelt ska kunna finna era svar.
Många frågor ställs under en dag, ca 8 st. Ha detta i tanken när du ställer din fråga.
/Sanne
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 | 4 | 5 |
6 |
||||
7 |
8 |
9 |
10 |
11 | 12 |
13 |
|||
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
|||
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
|||
28 |
29 |
30 |
|||||||
|
Alla bilder (om inte annat anges) här på bloggen har jag själv fotat i mitt spel, även alla texter (om inget annat anges) har jag skrivit själv. Detta betyder att man inte får kopiera bilder eller texter från bloggen utan mitt medgivande.
The Sims, The Sims diamantdesign och The Sims-logotypen är varumärken som tillhör Electronic Arts Inc.